Australië - Perth & eerste deel westkust - Reisverslag uit Exmouth, Australië van Pim Kohlmann - WaarBenJij.nu Australië - Perth & eerste deel westkust - Reisverslag uit Exmouth, Australië van Pim Kohlmann - WaarBenJij.nu

Australië - Perth & eerste deel westkust

Door: Tobi & Pim

Blijf op de hoogte en volg Pim

06 Oktober 2015 | Australië, Exmouth

How are you doing? … Dit is Australisch voor hallo!

Vrijdag 25 september, 23:05 geland in Perth, eindelijk Australië! Door de douane controle ging snel en iets meer dan een uur later stonden we buiten in de frisse lucht. We verbleven hier in een hostel ‘Backpackers Surf and City’. Gedurende onze periode in Perth hebben we de stad en het uitgaansleven verkend. Het is een mooie schone stad, gelegen aan de rivier ‘Swan River’. Een van de mooiste plekken is Kings park, één van de grootste stadparken. Vanuit dit park heb je een prachtig uitzicht op de stad. Er zijn veel Aziatische mensen te vinden. Het uitgaansleven was duur, maar met een paar biertjes hebben we toch een leuke avond gehad ($ 10,- voor 1 biertje!!). Daarnaast hebben we meegemaakt hoe het hostelleven in Perth eraan toe gaat: veel luieren, bier drinken en in bed liggen. Er waren opvallend veel Franse backpackers in de stad. Zondags met de trein naar Cottersloe beach geweest, 30 km verderop. Prachtig strand en een mooie zee, zelfs dolfijnen gezien. Verder was er niet heel veel te beleven in Perth, we waren dan ook blij dat we onze auto bij Wicked konden ophalen op dinsdag 29 september.

Dat ophalen van de auto ging ook niet vanzelf, we waren op een compleet verkeerd adres (20 km verderop). Met veel geluk bracht een emigreerde Engels man ons tot aan de voordeur van het verhuurbedrijf. Nu rijden we veel plezier in onze Suzuki Vitara … niet heel groot maar met een tent op het dak en het belangrijkste wat je nodig hebt in West Australië: 4WD!

Niet veel later waren we stad uit en hebben we eerst grootst inslagen bij een Coles supermarkt in een dorp verderop. In West Australië zitten weinig voorzieningen, dus wanneer het even kan is het inslaan van brandstof, water en voedsel een belangrijke prioriteit. Vanaf toen zijn de wegen eindeloos en hebben we geen stoplicht meer gezien. Soms is het 400 km achter elkaar het stuur in dezelfde positie houden het enige wat hoeven te doen.

Onze eerste stop was Nambung National Park, dit staat bekend om de Pinnacles in het zand. Prachtig park, erg warm en helaas de blue tong lizzard niet gezien. Na een kort bezoek in de ochtend zijn we onze weg vervolgd naar Kalbarri National park (rit van 700 km). In het park is een ‘loop’, een bekende steenformatie. Daar hebben we een wandeling van 9 km gedaan door de gorge (kloof). Bloedheet: 40 graden op berg en 50 graden in de kloof bij de rivier. Het was harstikke mooi maar niet slim dat we midden op de dag gingen.. Na een dag in Kalbarri te zijn geweest hebben we onze weg voort gezet naar Shell beach bij Shark Bay. Een lunch op een strand bestaande uit schelpen, met ondiep helder blauw water als uitzicht was genieten! Na de break zijn we flink doorgereden tot net boven Carnevon. Hier zijn we gestopt op een 24h rust plaats (gratis kampeerplaats naast de highway). Wanneer het donker is kun je niet rijden i.v.m. de road trains (tot 3 trailers!), kangoeroes en de ‘road blocks’ (runderen op de weg). Hier hebben we de avond gespendeerd aan een kampvuur met een paar road truckers. De volgende zijn we op tijd aangekomen in Coral beach. Prachtige plek om te snorkelen en lekker aan het strand te zitten. Coral beach zegt genoeg, heel veel koraal!
Aan het einde van de middag zijn we tot Exmouth gekomen, hier hebben we geslapen op een wat luxer carvan park. De volgende ochtend vroeg zijn we naar het nationale park Cape Range gegaan. Dit ligt aan het Ningaloo reef, waar we op twee verschillende koraalriffen hebben gesnorkeld (kei mooi!). Hier hebben we voor het eerst ook de Kangoeroes en emoes gezien. Daarnaast natuurlijk heel veel vissen in het water, dolfijnen op afstand en met als hoogtepunt twee schildpadden waarmee we gezwommen hebben. De stroming op het rif was behoorlijk sterk, we moesten dan ook goed opletten waar we er in en uit gingen.
Na een lange dag rijden zijn we aangekomen in Tom Price. Een mijnbouwstadje aan het rand van het Nationale Park Karijini. Hier zullen we een aantal dagen blijven om de natuurlijke ‘pools’ en gorges te ervaren. Onderweg wordt dit park het meest aanbevolen door reizigers. De weg ernaartoe was Amazing! Zelfs een dingo gezien, die we bijna omver hebben gereden. Ook kon onze 4WD eindelijk doen waar hij voor gemaakt is, met 100 km per uur over een onverharde weg door de binnenlanden crossen!

West Australië is tot nu toe prachtig, de mensen zijn harstikke aardig en vriendelijk. De term ‘Don’t worry’ wordt dan ook regelmatig gebruikt. De afstanden zijn wel enorm en de faciliteiten (internet, douches, elektriciteit… etc.) minimaal. Het weer is strak blauw met een brandde zon. En hoe verder we naar het Noorden gaan hoe heter het wordt.
De plannen zijn voor de komende tijd in Australië in hoofdlijnen: Karijini, Broome, Kimberly Park… en dan kijken we nog hoeveel tijd we over hebben voordat we eind oktober in Darwin zullen aankomen voor onze vlucht naar Sydney. … But for now, the offroad adventure begins!

See you, greetz,

Tobi & Pim

4 oktober 2015

• 06 Oktober 2015 - 19:57

Jet:

Hey Pim en Tobi!

Wat een leuk verhaal.
    En wauw wat een mooie foto's! Om zeer jaloers op te worden.

Leuk om te zien dat jullie mascotte 'de aap' zich ook vermaakt! ;)

Ben benieuwd naar de volgende foto's en het verslag natuurlijk!

Veel liefs!

• 06 Oktober 2015 - 21:46

Ans En Ben:

Hoi, Pim en Tobi

Genieten mannen!!
    Laat gauw weer eens wat van jullie horen.
    Veel plezier.

Kusjes. Ans en Ben

• 07 Oktober 2015 - 14:11

Felicia:

Heel leuk om te lezen en wat een mooie foto's!!

Ik ben benieuwd naar jullie volgende avonturen, veel plezier!

Liefs uit Nederland :)

• 07 Oktober 2015 - 14:35

Liebrand:

Leuk om jullie te volgen,geniet ean.heeeveel plezier groet uit drempt

• 07 Oktober 2015 - 19:54

Jan:

Hi Mates ! zo te lezen genieten jullie !

• 07 Oktober 2015 - 20:46

Henk:

Heeey, mooi verslag en mooie natuur daar zien wij!
    Dank voor de felicitaties. De taart is hier al op maar...
    we zullen nog wat biertjes voor jullie bewaren....

Succes en geniet er van..,

Groetjes van ons

• 11 Oktober 2015 - 15:38

Oma Fien:

Hallo Pim en Tobi,

Een mooi verhaal, het is een hele belevenis.
    Veel plezier en geniet van alles.

Groetjes,

Oma Fien.

• 11 Oktober 2015 - 21:56

Leo:

Hoi Pim,

Leuk jullie verhaal te lezen
    Lekker weertje daar hier was het vandaag al aardig koud.
    Jammer dat het bier zo duur is, maar als gewoon een VB biertje in de super mark haald kun je wel goedkoop dronken worden
    Veel plezier and no worrys mate

Leo en Marja

• 12 Oktober 2015 - 20:05

Carla En Piet:

Hai Tobi en Pim,

Wat een prachtige reis maken jullie,
    voor ons leuk om het verhaal te volgen en de foto's te zien.

Een reis om nooit te vergeten lijkt ons,
    veel plezier en we wensen jullie veel mooie belevenissen onderweg.

Lieve groetjes uit Leiden van Piet en Carla

• 20 Oktober 2015 - 21:52

Peter Lankheet:

Hoi pim,
    Jullie reis voelt als om jaloers van te worden!
    Bij MPS is het zoals gewoonlijk erg druk, dus bereid je maar vast voor op je terugkomst in januari. Maar tot die tijd: geniet van jullie avontuur!

groetjes,
    peter

• 24 Oktober 2015 - 17:04

Tineke Rozenhagen:

Hoi Tobi en Pim

Leuk jullie belevenissen te lezen! Erg heet daar, kun je aan de foto's zien.

Ik ben erg benieuwd wat jullie van Nieuw Zeeland vinden.

Ik kijk er naar uit naar het volgende verhaal met de daarbij behorende foto's.

Veel plezier!!

Liefs Tineke